Skip til hoved indholdet
    Hjem Årets gang

Årets gang

I løbet af året har vi forskellige traditioner og spændende aktiviteter. Læs her, hvordan årets gang er i Kildehuset.

I Kildehuset har vi årlige traditioner, der er med til at gøre Kildehuset til det, vi er. En del af vores traditioner skabes årligt i samspil med vores fantastiske forældregruppe.

Vores traditioner er blandt andet:

  • Fastelavn
  • Påskefrokost
  • Bedsteforældre-plantedag
  • Arbejdslørdag
  • Sommerfest
  • Julefest med Lucia med mere

For mere information se Kildehusets årshjul, det hænger på informationstavlen ved hovedindgangen.

Vores aktiviteter

I Kildehuset følger vi en genkendelig rytme i hverdagen. Nedenfor er angivet cirka tider for et dagsforløb, hvilket kan give jer en fornemmelse af vores dagligdag.

Dagens gang i vuggestuen - for mere information se her under.

Velkommen til vuggestuen

Her i vuggestuen er vi 3 stuer - Basserne, Noderne og Tuttierne. Hver stue har en normering på 11 børn og 3 voksne.

Vi er en del af en sangglad institution, hvilket stuernes navne også afspejler.

Hverdagen

Vuggestuen åbner i hus Øst klokken 06.30. Her møder det første personale ind og forbereder morgenmad til de af vores børn, der møder tidligt ind. Vi tager imod jeres børn, mens havregrøden koger og ofte hjælpes børn og voksne om at få dækket morgenbord, inden vi sætter os.

Foruden havregrød består morgenmaden ofte af lidt brød og havregryn til de større børn. Vi tilbyder morgenmad frem til klokken 07.45, hvorefter vi går på stuerne. I vil oftest finde os voksne i gulvhøjde, hvor vi har det bedste nærvær med børnene. Nogle børn bliver afleveret og er klar til leg med vuggestuevennerne med det samme, andre børn nyder at sidde hos en voksen, måske vågne lidt inden legen kan begynde.

Klokken 09.00 - 9.30 har vi morgensamling på stuerne. Her lukker vi døren og siger pænt godmorgen til hinanden. Vi synger forskellige sange. Af og til er det sange fra sangkufferten, hvor børnene på skift kan trække en rekvisit fra kufferten, som vi synger om. Andre gange er der fri sang ud fra børnenes ønsker. Vi kan også finde på at læse op fra en lille billedbog. Ved morgensamlingen tilbydes børnene brød og vand/mælk.

Klokken 09.30 fordyber vi os i leg på stuen. Det kan både indeholde planlagte aktiviteter og leg. Vi har også en dejlig stor legeplads med et afgrænset område særligt for vuggestuebørnene. Det er rart for alle at komme ud og få frisk luft, bage nogle flotte sandkager eller ruche en tur på ruchebanen. Vi er desuden heldige at være placeret tæt på grønne områder, hvor vi gerne går en tur med børnene.

Omkring klokken 10.45 spiser vi frokost, der er tilberedt fra vores gode køkkendame. Der er skiftevis varme retter, suppe, grød og en dag til smøre-madder. Under vores måltider støtter vi børnene i at spise selv. Vi øver os i at bruge bestik, holde på en kop, øse op med en ske og så videre.

Efter frokost er børnene ved at være rigtig trætte. Vi skifter bleer, finde sutter og sovebamser frem. Vores mindste vuggestuebørn sover i vogne udenfor. Vores store vuggestuebørn over to år øver sig i selv at tage tøj af og gå på toilet. De sover på madrasser indenfor.

Klokken 14.00 samles vi igen om bordet. Børnene tilbydes et eftermiddagsmåltid bestående af brød og frugt.

Eftermiddagen bruger vi på leg enten på stuen eller på legepladsen. Vi følger barnets spor og får bygget Duplo, lagt puslespil, tegnet eller lavet en forhindringsbane. Det er oftest børnenes initiativer, der afgør, hvad vi her dykker ned i.

Fra cirka klokken 16.00 er vi ofte sammen med den børnehavegruppe, som bor i hus Øst. En skøn dag i Kildehuset er ved at nå sin ende.

Klokken 17 lukker vuggestuen (klokken 16.30 om fredagen).

Vi siger tak for en dejlig dag!


Dagens gang i børnehaven - for mere information se her under:

Velkommen til børnehaven

Børnehaven består af 2 stuer -  Rytmerne og Takterne. Vi holder til i hus Vest. Der er cirka 22 børn og 3 voksne på hver stue.

Vi er en del af en sangglad institution, hvilket stuernes navne også afspejler.

Vi mødes alle vi på tværs hver dag – dels når vi er i udviklingsgrupper, og når vi er på legepladsen. Derud over tager vi også på ture sammen.

Hverdagen

Børnehaven åbner i klokken 06.30. Her møder det første personale ind og forbereder morgenmad til de af vores børn, der møder tidligt ind. Vi tager imod jeres børn mens havregrøden koger, og ofte hjælpes børn og voksne om, at få dækket morgenbord, inden vi sætter os.

Foruden havregrød består morgenmaden ofte af lidt brød og havregryn til de større børn. Vi tilbyder morgenmad frem til klokken 07.45, hvorefter vi går på stuerne. I vil oftest finde os voksne i gulvhøjde, hvor vi har det bedste nærvær med børnene. Nogen børn bliver afleveret og er klar til leg med venner med det samme, andre børn nyder at sidde hos en voksen, måske vågne lidt inden legen kan begynde.

Klokken 09.00 - 09.30 har vi morgensamling på stuerne. Her lukker vi døren og siger pænt godmorgen til hinanden og får øje på, hvem der er her og hvem vi mangler. Vi synger forskellige sange, vi vælger hver måned en ny sang til Månedens-sang. I kan se på tavlen uden for stuen, hvilken sang vi har valgt. Hver morgen kigger vi ud ad vinduet sammen for at se, hvordan vejret er. Vi taler om vejret: "Er der sol, vind, regn eller skyer?”. Vi taler om årstiden, måneden og datoen. Vi oplever, hvordan børnene tager deres viden med sig i løbet af dagen - for eksempel i garderoben har børnene samtaler med hinanden om, hvad de skal tage på, nu hvor det er regnvejr. Børnene forberedes på dagen - hvem skal lave hvad med hvem?

Efter morgensamlingen nyder børnene deres medbragte formiddagsmad.

Klokken 09.30 går vi i udviklingsgrupper. Børn og voksne mødes på tværs af stuerne. Vi arbejder med vores aktuelle tema, vi mødes i lege og aktiviteter, som er særligt tilrettelagt i forhold til udviklingsmålet for gruppen. (I kan se hvilket tema samt hvilke aktiviteter, vi arbejder med i de enkelte grupper, på informationstavlen ved indgangen til begge huse).

Klokken 11.00 mødes vi igen på de enkelte stuer og nyder den lækre mad, som vores køkkendamer har lavet til os. Børnene hjælper på skift med at dække bord og sige ”værsgo”. Under vores måltid ser, dufter, smager og snakker vi om maden på vores tallerken.

Efter frokost er vi udenfor. Vi har en dejlig stor legeplads. Det er rart for alle at komme ud og få frisk luft, bage nogle flotte sandkager, få en gyngetur eller løbe om kap med vennerne.

Nogle af vores mindste børnehavebørn sover stadig til middag - de sover på madrasser indenfor. Vi finder sovebamserne frem og børnene puttes og får sig en dejlig lur oven på en indholdsrig formiddag.

Klokken 14 samles vi igen om bordet på stuerne rundt i huset. Vi holder eftermiddagssamling, der synges en sang eller læses en historie, og vi taler om det, vi er optaget af. Børnene spiser deres medbragte eftermiddagsmad.

Eftermiddagen bruger vi på leg enten på stuen eller på legepladsen. Vi følger barnets spor, vi igangsætter, følger, deltager og støtter børnene i deres leg. Eftermiddagen består ofte også af kreative værksteder, hvor vi tegner, klipper, arbejder med perler og meget mere. Det er oftest børnenes initiativer, der afgør, hvad vi her dykker ned i.

Fra cirka klokken 16.00 er vi ofte sammen på tværs af stuerne. En skøn dag i Kildehuset er ved at nå sin ende.

Klokken 17.00 (klokken 16.30 om fredagen) slukker og lukker vi.

Vi siger tak for en dejlig dag!


Dagens gang i specialgruppen - for mere information se her under:

Velkommen til specialgruppen Tonerne

Tonerne er en stue for børn med behov for et mindre læringsmiljø og en særlig inkluderende pædagogisk struktur. Her er der er plads til i alt 8 børn i alderen 1-6 år. Hertil er der er tilknyttet 5 specialpædagoger og et eksternt fagteam bestående af:

  • Psykolog
  • Specialpædagogisk småbørnskonsulent
  • Talehørekonsulent
  • Fysioterapeut
  • Børneergoterapeut

Teamet har jævnligt deres gang på stuen.

Tonerne arbejder med at tilpasse den pædagogiske læringstilgang til det enkelte barns udviklingsbehov. Vi arbejder med afsæt i det enkelte barns udviklingsmål, hvor vi tager udgangspunkt i det enkelte barns ressourcer og udfordringer. Vi tilstræber at skabe en tryg og forudsigelig hverdag for alle. Vi arbejder med en tydelig dagstruktur. Dette gør vi ved hjælp af billedunderstøttende materiale som for eksempel piktogrammer, tegn til tale og andre specialpædagogiske redskaber.

Børnene fra Tonerne deltager i det omfang, det giver mening for det enkelte barn, i aktiviteter med børn fra de øvrige stuer. Det kan være til frokost, til samling, til musik, eller ved ture ud af huset. Derudover er vi på legepladsen hver dag sammen med de andre børn fra Kildehuset.

Det fysiske læringsmiljø

Tonerne har lokaler i hus Vest sammen med to børnehavegrupper. Tonernes lokaler består af egen indgang med garderobe, tre læringsrum og et badeværelse.

Læringsmiljøet er delt op i legezoner med blandt andet bilhjørne, dyrehjørne og legekøkken. I de øvrige rum er der fokus på sansestimulerende aktiviteter såsom boldbassin, motorikbane og muligheder for taktile lege ved hjælp af sansemåtter, bolde- og sansekasser, vandleg med mere, hvor fin- og grovmotorik, balance- og koncentrationsevne kan styrkes.

Vi har mulighed for at mindske læringszonerne ved behov, ved brug af skærme. Vi kan tilbyde børnene høreværn, hermed skærme af for ydre stimuli. Hvert barn har derudover en arbejdskasse, som indeholder materialer, der er tilpasset det enkelte barns udviklingsmål. Disse materialer anvendes i de særlige tilrettelagte læringsaktiviteter.

Tonernes deler legeplads med de øvrige stuer i Kildehuset. I vores udemiljø findes bålplads, gynger, sandkasser, legehuse, cykler, klatrestativer, trampoliner, boldbane, bakker og små hyggelige legekroge. Dette giver mulighed for at udfordre kroppen, sanserne og fantasien i fællesskab med andre.

Hverdagen

Hver morgen i tidsrummet klokken 06.30 til 07.45 har jeres barn mulighed for at spise morgenmad i fællesrummet, sammen med de øvrige børnehavebørn. Her består morgenmaden af havregrød, lidt brød og havregryn.

Klokken 07.45: Vi går på stuen, hvor vi er i rolige aktiviteter. De voksne på stuen vil tage imod børn, igangsætte samtunderstøtte leg og læring i små fællesskaber. Rolige aktiviteter på stuen kan eksempelvis være, leg med modellervoks, tegning, togbane, biler eller Lego. Enkelte børn kan have brug for at starte dagen med at fordybe sig i en arbejdskasse, hvor indholdet er afstemt i forhold til udviklingsniveau og interesse. Indholdet heri kan blandt andet være spil, puslespil, bøger, opgaver med mere. Alt imens de resterende børn møder ind og får vinket farvel til mor og far.

Klokken 09.00 - 09.30: Vi lukker døren og holder samling i mindre grupper -afhængig af alder og udviklingsniveau. I grupperne siger vi godmorgen til hinanden og synger sange, som understøttes af genstande, fagter og bevægelse. Vi udvælger sange, som passer til særlige temaer eller årstider. Udover sangene leger vi også - det kan være ”Lille hund” eller lignende. Her vægtes den fællesopmærksomhed i gruppen. Herefter forberedes de enkelte børn eller den mindre gruppe på dagens aktiviteter.

Klokken 09.30: Vi går i gang med at fordybe os i dagens planlagte aktiviteter, som for nogles vedkommende vil være sansestimulerende motorik såsom sanselig leg, maling og bagning. Lege med turtagning, hvor udtale og kommunikation vægtes. Alt imens andre børn er i udviklingsgrupper på andre stuer, på legeplads eller på tur i nærområdet. Børnene forberedes på skiftet fra aktiviteterne til toilet og frokost.

Klokken 10.30 - 11.00: Vi rydder vi op efter aktiviteter, går på toilettet, får skiftet ble og vasket hænder imens andre dækker bord til frokost.

Klokken 11.00: Til frokost nyder vi køkkenets mad, som skiftevis består af varme retter, suppe og smøre-selv- madder. Under måltiderne støtter vi børnene i at spise selv. Vi øver dem i at bruge bestik, holde på en kop, øse op og så videre. Her er børnene også velkomne til at spise eventuelt medbragt mad.

Klokken 11.30: Pauser, hviletid og middagslur for de børn, der har brug for det. De yngste sover i barnevogn udenfor og dem, der hviler sig, gør det på en madras indenfor, og ellers er der mulighed for at holde pause med en bog, et spil eller lignende, indtil det bliver tid til lidt frisk luft.

Klokken 11.45: Vi går på legepladsen. Her er der mulighed for at bygge sandslotte eller bage flotte sandkager, cykle om kap med de andre, snuppe sig en tur i klatrestativet, hygge sig i legehusene eller udforske legepladsens planter og små dyr.

Klokken 13.30: Vi trækker ind fra legepladsen, hvor vi går på toilettet får skiftet ble, vasket hænder og dækker bord til frugt.

Klokken 14.00: Til frugt samles vi om bordene på stuen. Her spiser børnene deres medbragte eftermiddagsmad. Vi taler om det, som vi har lavet i dag, og hvad vi skal lave efter frugt. Vi rydder op og gør klar til leg og individuelle aktiviteter.

Klokken 15.00 - 16.00: Vi leger på stuen og sidder med rolige aktiviteter. Heri understøtter vi fællesskaberne, det enkelte barns interesser og initiativer. På dette tidspunkt kan der også være børn, som har brug for en pause med voksne, ved eksempelvis at få læst højt fra en bog.

Klokken 16.00: Vi begynder at rydde op på stuen og fortsætter lege og aktiviteter på en af de andre stuer. Her følger der en af stuens voksne med.

Klokken 17.00: Vi siger farvel og på gensyn i morgen. Børnehaven lukker.

LAHOPL

LAHOPL er en pædagogiske tilgang til børns læring og udvikling, som vi har i Høje-Taastrup Kommune. Vi tager afsæt i denne tilgang i vores arbejde med de pædagogiske temaer, og det er med til at sikre en høj kvalitet.

LAHOPL står for:

  • Lange - At kunne bruge min viden fra i går i det, jeg møder i morgen, og bygge ovenpå.
    (Medindflydelse, det legende i læringsmiljøer)
  • Autentiske - At opleve med alle sanser, at lære gennem erfaringer og ikke kun fra fortællinger om andres erfaringer.
    (Sprog, krop og sanser, sociale kompetencer, børnefællesskaber)
  • Hand On - At kunne sætte læring i spil, afprøve, teste, lege.
    (Læring, læringsmiljøer og science)
  • Projektbaserede Læringsforløb - At koble viden, sætte den i anvendelse og samle temaerne.
    (Læringsmiljøer, leg, læring, børnefællesskaber)

Sangglad

Kildehuset er med i Projekt Sangglad. Sangglad er udviklet af Sangens Hus i samarbejde med konservatorieuddannede musikpædagoger med mange års erfaringer med børn og sang.

Vi er en Sangglad daginstitution. Vores mål er, at alle personaler kan noget særligt med sang, og hvor sang er en integreret del af vores hverdag.

For os er at synge en direkte vej til glæde, nærvær og fællesskab. Sang knytter bånd mellem børn og voksne og åbner for oplevelser, refleksion, samhørighed og kulturel forståelse.

I Kildehuset er sang en fast del af vores morgen og eftermiddagssamlinger. Vi arbejder med månedens sang - I kan se på vores informationstavle hvilken sang, vi arbejder med lige nu. Vi hjælper jer gerne med melodien.

Lydbyen

Vi arbejder med inspiration fra Lydbyen, som er et pædagogisk materiale, der styrker børnenes sproglige færdigheder gennem arbejdet med bogstavernes lyde samt tematiserede pædagogiske forløb. I vores tematiserede forløb arbejder vi eksempelvis med temaet ”Bager”, hvor vi forholder os nysgerrigt og undersøgende. Vi besøger en bager og ser, hvad en bager laver, for herefter selv at lege bager hjemme i Kildehuset og måske bygge en bagerforretning med mere.

Fødselsdage

Vi vil rigtig gerne være med til at fejre jeres barns fødselsdag. Hvordan fødselsdagen skal fejres, aftales med personalet på barnets stue. Vi kommer gerne hjem til jer og holder fødselsdag.

Hvis fødselsdagen holdes i Kildehuset, må barnet gerne medbringe noget hjemmefra, som deles ud på stuen. Her er vores kostpolitik også gældende.

Mere om kommunens kostpolitik kan læses her:

Mad- og måltidsprincipper i dagtilbud | Høje-Taastrup Kommune (htk.dk)

Afslutningsfest for skolebørn

Det er noget helt særligt at sige farvel til børnehaven og goddag til skolen. Derfor skal børnehavelivet også afsluttes med en fest. De kommende skolebørn fejres med manér. Der dækkes op til fest, hvor de kære små er velkommen til at tage deres festtøj på og menuen bestemmes af de medbragte livretter.

Bedsteforældre – plantedag

En gang om året inviterer børnene deres bedsteforældre til at besøge dem i Kildehuset. Sammen planter de en medbragt plante på vores legeplads. Når vi vælger at gøre det på denne måde, hænger det sammen med, at vi ønsker at give børnene et forhold til planterne, hvor de efterfølgende er med til at passe dem - og dermed også med til at passe bedre på dem.

Daginstitution Kildehuset
Vejtoften 1-3
2630 Taastrup

Telefon: 43 35 31 50

Pædagogisk leder:  Sabrina Brichs
E-mail: Sabrinabr@htk.dk 

Klyngeleder: Gitte Bendix
E-mail: GitteBe@htk.dk

Mandag – torsdag:
Klokken 06.30 – 17.00

Fredag:
Klokken 06.30 – 16.30

Lukkedage