Pædagogik
Pædagogisk grundlag og læreplan.
Pædagogik
Vi mener, at genkendelighed og struktur danner det bedste grundlag for tryghed, læring og udvikling for børnene. Læring foregår overalt i hverdagen - i hverdagens rutiner, i planlagte pædagogiske aktiviteter, på egen hånd, i den frie leg og i fællesskabet med andre. De voksne leder, støtter og inspirer til læring. For os har børnene forskellige forudsætninger - de lærer på forskellige måder.
Nærvær
Vi lægger meget vægt på at være nærværende med børnene i øjeblikkene af glæde, ro, uro, ked af det hed, frustration og alt det ind i mellem. Børn har brug for at blive mødt og forstået i alle livets nuancer.
I samværet med børnene giver vi os tid til både den verbale og nonverbale kommunikation. Vi lytter til, hvad børnene har at fortælle og opfordrer børnene til at lytte til hinanden.
På en respektfuld måde er vi sammen med barnet, hvor vi bruger vores indlevelsesevne til at forstå barnet og sætte os ind i barnets verden ved at anerkende dets tanker og behov.
Pædagogisk læreplan
I vores daglige pædagogiske arbejde, beskæftiger vi os med de 6 læreplanstemaer, som er:
- Alsidig, personlig udvikling
- Social udvikling
- Kommunikation og sprog
- Krop, sanser og bevægelse
- Natur, udeliv og science
- Kultur, æstetik og fællesskab
Læreplanen synliggør og støtter op om vores kerneopgave: At skabe læringsmiljøer, der understøtter og bidrager til alle børns trivsel, læring, udvikling og dannelse. Vores mål er at medvirke til at skabe harmoniske børn, der kan begå sig blandt andre mennesker, og derudover skal børnene støttes og stimuleres på alle områder i deres udvikling.
Sådan arbejder vi med:
Hvad er det næste dit barn skal lære?
Børn udvikler sig på mangfoldige måder og i alverdens hastigheder. For os er det vigtigt, at børnene kan udvikle de nødvendige kompetencer i deres eget tempo, der gør barnet klar til næste udviklingstrin.
I hverdagen i tidsrummet klokken 09.30 - 11.00 mødes børnene på tværs af stuerne i udviklingsgrupper. Børnene placeres i den gruppe, hvor vi vurderer, der vil være de bedste udviklings- og læringsmuligheder. I udviklingsgrupperne arbejder vi med at give børnene en solid viden om sig selv, hinanden og omverden.
Udviklingsgrupperne er et læringsfællesskab, hvor de kan gå på opdagelse og lære af hinanden og om hinanden.
Vi er et sangglad børnehus
At synge er en direkte vej til glæde, nærvær og fællesskab. Vi mener, at sang er en nøgle til kulturel forståelse af traditioner, historie og fælles oplevelser - og samtidig er den forbundet med kroppen.
For børn kan sangen være et sprog, som åbner verden på en ny måde. Vi inviterer dagligt børnene til sang, og i forbindelse med årets traditioner i Kildehuset giver vi gerne en lille koncert.
Vi får børns kreativitet til at blomstre
Vi arbejder med at udvikle børns kreative kompetencer. Når barnet indgår i en kreativ proces med andre, afprøver det nye sider af sig selv. Når børn udtrykker sig kreativt, bearbejder de tanker, begivenheder og følelser, som det har oplevet i virkeligheden eller fantasiens verden.
Gennem kreative processer giver vi børnene mulighed for at give udtryk for deres følelser - særligt dem der kan være svære at sætte ord på, kan være nemmere at beskrive igennem kreative udtryk.
Legezoner giver ro og fordybelse
Rum påvirker børns udvikling. Vi er optaget af at skabe gode læringsmiljøer. I Kildehuset har vi møbleret vores rum med flytbare møbler. Dette giver mulighed for daglig forvandling, der giver plads til mange forskellige aktiviteter.
I hverdagen er vi optaget af at skabe rum og ro til leg og læring i et trygt miljø, som byder på kvalitet og indhold blandt kompetente og nærværende voksne.
Når vi indretter og tydeligt markerer små rum i rummene, er det lettere og mere naturligt for børnene at lege i små grupper. De får ro til at fæstne opmærksomheden i længere tid, indgå gode relationer og udvikle et righoldigt sprog.
De enkelte stuer kan let omdannes til eksempelvis et musikrum - her laves der plads til sang, leg og bevægelse, hvor børnene kan tumle og udfolde sig med instrumenter.
For os handler det om at imødekomme alle børns behov for udfoldelse og præsentere en bred variation - fra fysisk udfoldelse til det helt stille rum. Målet er "det gode møde mellem dig og mig", hvori barnet udvikler sine sociale kompetencer.
Sproget er en gave
Vi ønsker at give alle børn i Kildehuset en masse sproggaver. Alle børn er født med evnen til at indgå i kommunikation. Trods det kan vi have meget forskellige sproglige forudsætninger, vi lærer forskelligt og i forskellige tempi.
Vi arbejder fokuseret med sprog, blandt andet fordi vi ved, at der er stor sammenhæng mellem børnenes sproglige forudsætninger i 0 - 6 års alderen og deres senere læsefærdigheder. Vi mener, at sprogarbejde skal tage afsæt i motivation, leg og nysgerrighed.
Vi arbejder med inspiration fra Lydbyen, som er et pædagogisk materiale, der styrker børnenes sproglige færdigheder gennem arbejdet med bogstavernes lyde. Det at genkende, sige, lytte og lege med bogstavernes navne, form og lyde er omdrejningspunkt for aktiviteterne. Vi har primært fokus på leg med lyd i hele hverdagen - når vi synger, leger, bevæger os med mere.
Klar parat skolestart
Hos os er det skoleforberedende arbejde en lang proces, der ikke starter det sidste år før skolestart. Det skoleforberedende arbejde handler om læring og udvikling, som vi støtter dem i hele vejen igennem deres tid i Kildehuset.
Der er naturligvis nogle meget vigtige faktorer, som bestemmer, om børnene får en god skolestart, hvilket vi er meget optaget af.
En god skolestart er mere og andet end, at barnet bliver selvhjulpent og mestrer konkrete færdigheder. Det er vigtigt, at børnene trives i børnehaven, og at de kan indgå i mange forskellige slags fællesskaber. Derfor arbejder vi i høj grad med at fremme deres sociale og kommunikative færdigheder.
Vi arbejder med at styrke deres kreativitet, fantasi og nysgerrighed. Eksempelvis øver vi sproget, når vi studerer deres tegninger og kreationer, hvor vi sætter ord og lyde på bogstaverne/ordene -gennem børnenes egne fortællinger.
Det er vigtigt at stimulere sproget. Her er fokus på at give børnene lyst og glæde ved sproglige aktiviteter, og herigennem lære at mestre sproget i hverdagens mange sammenhæng. Her bliver der også leget med ord, rim og remser, tal og bogstaver.
Der arbejdes med, at børnene lærer at forholde sig til en skemalagt dag og modtage en kollektiv besked, lytte til hinanden og lære at vente til det bliver deres tur. Indsatserne er mange flere end beskrevet. Vigtigst er, at jeres børns trivsel og læring er i højsædet hele vejen.
Den gode overgang og afslutning
Vi er meget optaget af den gode overgang. Den udvikling, som barnet gennemgår i hele sin børnehavetid og endda tiden før, er af stor betydning.
En god overgang kalder på gode inkluderende og stimulerende læringsmiljøer i børnenes børnehaveliv. Et miljø, som har styrket børnenes deltagelsesmuligheder i børnefællesskabet og udviklet deres grundlæggende almene kompetencer. Det vil sige, at alle børn uanset forudsætninger har dannet positive læringsoplevelser og er rustet til at indgå i og fastholde sociale relationer.
I månederne op til SFO-start planlægger vi, hvordan børnene introduceres til deres nye læringsmiljø. Dette gør vi sammen med den skole, hvor børnene hver især skal gå. Det indebærer, at vi blandt andet besøger skolen og giver børnene et nært forhold til det, der skal til af ske.
Vi arbejder med at give børnene en oplevelse af sammenhæng og genkendelighed i overgangen til deres SFO / skole, og give dem en følelse af at høre til, sådan at de trygt kan træde kompetente ind i deres nye læringsmiljøer.
En god afslutning på et godt børnehaveliv
Det er noget helt særligt at sige farvel til husets ældste børn og sende dem videre i deres næste kapitel - SFO'en / skolen. Derfor skal børnehavelivet også afsluttes med en fest med et helt særligt indhold.
De kommende skolebørn bliver fejret med maner. Der dækkes op til fest, hvor de kære små er velkomne til at tage deres festtøj på. Menuen bestemmes af de medbragte livretter. Aftenen afsluttes med taler og overrækkelse af diplomer.
Overlevering
En god og tryg overgang og opstart er betydningsfuld for, at alle børn kan trives og udvikle sig både socialt og fagligt i skolen. I forbindelse med overgangen og overleveringen er det nødvendigt med et tæt samarbejde mellem dagtilbud, forældre, skole / SFO.
I kan forvente at:
- Personalet tilbyder en forældresamtale i god tid før overgangen.
- Personalet beder om jeres samtykke til overleveringen af jeres barn.
- Personalet udarbejder et overleveringsdokument på hvert barn, som beskriver barnets styrker og eventuelle opmærksomhedspunkter, hvilket de har drøftet med jer ved forældresamtalen.
- Personalet holder et overleveringmøde med den skole / SFO, som jeres barn skal gå på. Det er forskelligt fra skole til skole, i hvilket omfang forældrene deltager på overleveringsmøderne.
De seks læreplanstemaer
De seks læreplanstemaer har fokus på forskellige centrale elementer i børns læring, dannelse, trivsel og udvikling. Læreplanstemaer skal ses som en sammenhæng og i et samspil med hinanden. Herunder beskrives de 6 temaer:
1. Alsidig personlig udvikling
I Kildehuset er omdrejningspunktet for alsidig personlig udvikling at udvide barnets erfaringsverden og deltagelsesmuligheder.
Gennem hverdagens aktiviteter arbejder vi med at skabe deltagelsesbaner for alle børn.
Vi arbejder med tematiserede forløb, sang, børneinitieret leg, sprogværksteder, kreative forløb med mere. Gennem aktiviteterne arbejder vi med at styrke barnets tro på egne evner. Vi giver børnene mulighed for at forfølge, engagere og fordybe sig i det, de er optagede af, og vi vækker deres interesse for det nye og det uopdagede.
Vi har indrettet vores læringsmiljø i legezoner. Gennem legen erfarer børnene sig selv og hinanden på nye måder. Vores hverdag bygger på en struktur med aktivitetsskift fra planlagte pædagogiske aktiviteter til leg på egen hånd og i fællesskabet med andre. Gennem aktiviteterne gør børnene gør sig væsentlige erfaringer med forskellige sociale positioner og demokratiske erfaringer.
Børnene får erfaringer med vigtigheden af at være opmærksom på andres oplevelser af, perspektiver på og meninger om verden. Børnene introduceres til forskellige måder at håndtere konfliktfyldte situationer og følelser på, hvilket giver dem nødvendige erfaringer, som de kan tage med sig videre i livet.
2. Social udvikling
Børn udvikler deres sociale kompetencer gennem relationer til andre. Vi arbejder løbende med at justere vores læringsmiljø, sådan at det understøtter børns opbygning af relationer til andre børn, til det pædagogiske personale og til nærmiljøet. I Kildehuset er vi meget optagede af at udvide børnenes kendskab og relationer til omverden.
Gennem vores tematiserede arbejde, vores sangprojekter og vores årlige traditioner, arbejder vi med at skabe bånd til nærmiljøet. Vi besøger den lokale bager, slagter, frisør blandt andre. Vi underholder med vores sang og i forbindelse med vores traditioner nyder vi eksempelvis besøget af bedsteforældrene, når vi inviterer dem til plantedag.
I Kildehuset arbejder vi med at udvikle sociale fællesskaber. Vores læringsmiljø understøtter børnenes lyst til at lege, udforske og lære. Det er vigtigt for os, at børnene oplever, at de hører til, og at de oplever og mærker, hvordan deres bidrag er værdifulde.
Vi arbejder med at styrke børnenes evne til empati. Empati handler om at mærke egne følelser, at kunne sætte sig ind i andres følelser og oplevelsesverden og at kunne handle på måder, der fremmer noget positiv for alle i samspillet.
Børn har brug for gode erfaringer med at tage initiativ til at indgå i relationer og være med til at løse konflikter. Vores samarbejde med jer forældre er i højsædet - det spiller nemlig en central rolle for barnets sociale læring og udvikling. Børn er forskellige, de udfordres på forskellig vis og har brug for støtte og opbakning på forskellige måder. Vi bygger vores forældresamarbejde på åbenhed, dialog og gensidighed. Vi stiller os altid til rådighed til en samtale.
3. Kommunikation og sprog
Børns kommunikation og sprog tilegnes og udvikles i børnenes nære relationer - det vil sige barnets forældre, i fællesskaber med andre børn og sammen med det pædagogiske personale.
I Kildehuset arbejder vi intenst med udviklingen af vores læringsmiljø. Læringsmiljøet er centralt for børns sprogtilegnelse. Personalet understøtter børns kommunikative og sproglige interaktioner på flere niveauer:
- Personalet fungerer som sproglige rollemodeller for børnene - eksempelvis når de sætter ord på børnenes initiativer i lege og aktiviteter.
- Personalet samler børnene til samling hver formiddag og eftermiddag, og i den forbindelse sætter de ord og billeder på det, der skal ske i forbindelse med dagens rutiner og aktiviteter.
- Personalet arbejder med, at børnene på forskellig vis har behov for at blive guidet til at komme ind i og sikres deltagelsesbaner i fællesskabet.
- Personalet deler børnene i mindre grupper og arbejder med pædagogiske aktiviteter, der er målrettet børnenes nærmeste udviklingszone.
- Personalet introducerer børnene til bøgernes univers. På hver stue er der et boghjørne med ro til fordybelse. Personalet inviterer børnene til at kigge i bøger, der læses højt og sammen studerer de bogstavlyde og bogstavform. Personalet taler med børnene om det, bøgerne rummer og skaber nysgerrighed omkring skriftsproget.
- Personale har ansvar for, at børn får mange og forskellige erfaringer med sprog i selvorganiseret og spontan leg og andre meningsfulde aktiviteter med hinanden.
- I Kildehuset lægger vi meget vægt på, at det pædagogiske personale er indlevende og nysgerrige samt inviterer til kommunikation og samtale med fokus på det, børnene er optagede af.
- Når børn eksperimenterer kommunikativt og sprogligt, opnår de erfaringer med at aflæse, genskabe og udvikle en passende kommunikation i forskellige situationer og fællesskaber.
4. Krop, sanser og bevægelse
Vi synger, danser og laver rytmik til trommerytmer. I Kildehuset er vi meget optaget af at støtte og udfordre børnene i at bruge, eksperimentere, mærke og passe på deres krop - både gennem ro og bevægelse.
Personalet arbejder med at give børnene mange forskellige kropslige erfaringer i vores læringsmiljø. Bevægelsesglæde, kreativitet og leg er nøglebegreber i Kildehuset. Personale motiverer børnene til at bevæge sig, ved selv at vise glæde ved bevægelse og kropslig udfoldelse.
Personalet skaber ligeledes rum til kreativitet, fordybelse og ro, eksempelvis når børnene inviteres til afslapning til stille musik og kreative aktiviteter, hvor børnene tegner et selvportræt. Personalet arbejder med tematiske forløb, hvor der er fokus på at give børnene en forståelse af kroppen, alle kroppens forskellige dele og funktioner, samspil og reaktioner. Der arbejdes eksempelvis med ”hvem er jeg” og ”hvad kan du – kan jeg mon også det?”, herved udvikles kropsidentiteten via kropslige erfaringer i sociale samspil.
Personalet arbejder og udfordrer børnenes sanser. Særligt i forbindelse med dagens måltider er vi meget optaget af dette. Det giver ofte børnene nogle overraskende oplevelser at være fælles om at smage og opleve og modet vokser ofte hos den enkelte. Under måltidet ser, dufter, smager og snakker vi om maden på tallerkenen. Vi har også en skøn sansehave, der særligt om sommeren giver os nogle smagfulde oplevelser. Frugten på busken er nærmest spist før den er der.
Kildehuset læringsmiljøerne skaber rum for, at børnene får erfaringer med kropslige fornemmelser og følelser. Vi arbejder med at give børnene oplevelser med at have rolig kontakt til kroppen og dens reaktioner, samt give dem erfaringer med, hvordan de finder ro og hvile i sig selv - også når de står i svære situationer.
5. Natur, udeliv og science
Kildehuset har et fantastisk udemiljø, og naturen giver os uendelig meget plads til kropslig udfoldelse. Naturen er for os et rum, hvor børnene kan eksperimentere og gøre sig de første erfaringer og udvikle forståelse for sammenhæng i naturen.
I vores læringsmiljø arbejder vi læring og inddragelse af børnene som aktive medskabere af egen læring. Personalet stiller åbne, nysgerrige spørgsmål til børnenes forståelse af sammenhænge i naturen og deres omverden. For eksempel finder vi ofte smukke sten på vores ture og på vores legeplads, og der starter en undersøgelse ” er stenen stor/lille, er den let/tung, føles den varm eller kold”?
Børnene opmuntres til at foretage egne undersøgelser, eksempelvis sten vendes og biller og regnorme indfanges og studeres, æblerne fra træet plukkes i hele sæsonen og prøvesmages, både de sure og søde, vi planter frø, vander dem og ser dem spire. Personalet støtter og guider børnene i at turde øve sig igen og igen for derved at opbygge en grundlæggende tillid til egne ideer og evner. Personalet begejstres sammen med børnene, den umiddelbare glæde, sansning og her-og-nu-perspektivet fylder meget i vores hverdag i Kildehuset, og er med til at give børnene mod på flere undersøgelser.
Vi er heldige at bo i et område med mange skønne grønne arealer. Vi ønsker at give børnene oplevelser med forskellige naturtyper som for eksempel skov, strand, moser og vandløb samt de levende dyr, mikroorganismer og planter, der lever i de forskellige områder. Derfor tager vi børnene med ud på ture, så meget som muligt. Turene giver børnene oplevelser af årets gang, og de får viden om fødekæder og forskellige fænomener som eksempelvis vejret.
Vi har indrettet vores uderum sådan, at det giver plads til sansning, bevægelse, fantasi og kreativitet. Der er et godt underlag for kolbøtter, kapløb, gemmeleg, balancegang og eventyrlige lege. Ikke alle børn sætter i gang på egen hånd, personalet er meget opmærksom på at støtte og igangsætte lege, og hermed motivere til bevægelse og stimulere børnene kreativitet og fantasi og give dem oplevelser i naturen.
6. Kultur, æstetik og fællesskab
I vores læringsmiljø understøtter vi børn i at eksperimentere med, øve sig i og afprøve sig selv inden for en bred vifte af kunstarter og udtryk.
Gennem vores tematiserede forløb maler, tegner, limer, bygger og former vi fantastiske værker - eksempelvis i forbindelse med temaet ” brandmand” bygger vi vores egne brandstationer ud af papkasser, hvorefter vi leger med dem og alle bliver for et øjeblik brandmænd. Igennem de skabende processer opnår børnene nye erfaringer med sig selv og hinanden, og deres viden om omverden udbygges.
Det pædagogiske personale skaber i hverdagen et læringsmiljø, der formidler glæde ved æstetiske oplevelser og en skabende praksis. Vi ser det som en særlig vigtig opgave at formidle kultur og støtte alle børn, uanset baggrund, kompetencer og forudgående erfaringer med kultur.
I vores hverdag arbejder vi med at give børnene oplevelser, der gør INDTRYK – vi er optaget af, at børnene møder forskellige kunstarter såsom maleri, musik, sang og litteratur. I lige så høj grad er vi optaget af at støtte børnene i at give UDTRYK – børn har en fantastisk fantasi og skaberkraft, og derfor arbejder vi med en eksperimenterende praksis. Det er en praksis, der er båret af børns lyst, kreativitet, improvisation og aktive deltagelse. Vi arbejder med børnenes nysgerrighed, sansning, leg og fantasi.
Personalet arbejder med børnene i større og mindre grupper. Børnene opnår ny viden og forståelse gennem deres deltagelse i de forskellige fællesskaber, heri en forståelse for egne og andres kulturelle baggrunde og traditioner. Vi ser det som en vigtig opgave at udvikle børns forståelse af egne værdier og respekt for andres.